Split dag 2

Dag två i Split! Idag har det varit så otroligt varmt. Tror det var 36 grader någon gång på dagen. Detta kändes av redan i morse när vi var ute och gick. Vi skulle gå mot stranden för att se hur det såg ut där och ungefär hur långt det var dit och så. Det var bara så galet varmt och speciellt jag hade klätt mig på tok för varmt också. Jag höll på att tuppa av av värmen kändes det som!

Påväg tillbaka till lägenheten stannade vi och köpte med oss lite lunch. Det blev bland annat frukt och bär ifrån marknaden. Såå gott!

Efter vi tagit det lugnt i lägenheten ett tag mitt på dagen på grund av värmen så gav vi oss ut på stan igen. Vi kollade runt i gamla stan och wow så vackert det är här! Det finns flera små torg och massor av vackra, gamla byggnader och torn. Det är virvlar av små gränder och ett tag trodde vi att vi aldrig skulle hitta ut igen haha!

Sen gick vi på museum då lillebror älskar att göra det. Det museum vi hamnade på var av Diocletianus palats och dess utgrävda källarvalv byggda på 300-talet. Dessa sägs tillhöra det mest besvarade romerska palatset i världen!

Middagen åt vi på Basta som vi fått rekommenderat av lägenhetsägarens son. Han sa att de hade den bästa pizzan i stan och oj så gott det var! Det var pizzor bakade på riktigt Napolitanskt sätt i vedugn. Riktigt mysig miljö också då restaurangen ligger precis på strandpromenaden med utsikt över vattnet.

Efter middagen promenerade vi hemåt och njöt av den fina staden. Väl hemma ringde jag och Agnes vår bästa vän Lovisa i Sverige på FaceTime och pratade en stund. Jättemysigt avslut på en jättemysig dag i Split!